//-->

HİKAYELER

Nvidia Fermi İncelemesi

Nvidia Fermi İncelemesi

Nvidia’nın DirectX 11 teknolojisini destekleyen Fermi kod adlı çözümleri nihayet piyasada, Mimarinin ilk fertlerini ve yeniliklerini ele alıyoruz.

Kullanıcıların aylardır sabırsızlıkla beklediği ve hatta beklemekten sıkıldığı DirectX 11 destekli NVIDIA grafik kartları geçtiğimiz ay en sonunda piyasaya çıktı. ATl’ın çözümlerine göre altı ayı aşan bir süreden sonra gelen Fermi modelleri ilk etapta lider GeForce GTX 480 ve biraz daha kırpılmış özelliklere sahip olan üst seviye GeForce GTX 470 olarak kendilerini gösterdi. Üç milyar transistörün tercih edildiği yeni nesil grafik işlemcilerde öncelikli olarak hesaplama gücü ön plana çıkıyor.

Detayları ilk kez geçtiğimiz Eylül ayında açıklanmış olan Fermi mimarisi Tesla serisi iş odaklı grafik kartlarıyla aynı temel alınarak geliştirildi. İşlem gücü açısından NVIDIA’nın açıklamalarına göre eski nesil olan GT200 grafik işlemcilere göre genel performans üç kat, geometri performansı da sekiz kat artıyor. Elbette en çok merak edilen yeni kartların oyunlarda ne gibi başarılara imza atacağı.

Fermi’de neler değişti?

Amiral gemisi olan GeForce GTX 480′de 480, GeForce GTX 470′te de 448 paralel işlemci yer alıyor. Aslında ilk etapta Fermi mimarisine sahip grafik işlemcilerde 512 paralel işlemci kullanımı düşünülüyordu; ancak 480′de karar kılındı. Önceki nesil üst model GeForce GTX 285′te ise 240 paralel işlemci vardı ama bunların birebir kıyaslanması elbette tam olarak gerçeği yansıtmıyor. Performansta sadece paralel işlemci sayısının baz alınmaması gerektiğini hepimiz biliyoruz. Geçmiş mimariye göre değişen ROPs değeri de oyunlarda ekrana getirilen kare sayısı üzerinde doğrudan etkili. Diğer yandan frekanslar açısından da ilerleme söz konusu.

55 nm yerine 40 nm ile üretim yapıldığından çok daha yüksek frekanslar hayal edilebilirdi ama görünüşe göre şimdilik 700 MHz üstünü ancak özel overclock’lu modeller verecek. Diğer yandan zamanla birlikte üretim verimi artırıldığında ve yonga optimize edildiğinde frekansı daha yüksek olan GeForce GTX 400 ailesi modelleri gelebilir. Önceki nesilde 512 bit olan bellek veri yolu daraldı ama GDDR3 yerine GDDR5 tipinde bellek kullanılmaya başlandı.

GeForce GTX 480′in kırpılmış uygun fiyatlı versiyonu olan GeForce GTX 470 ise biraz daha düşük bir bütçeyle üst seviye bir karta terfi etmek isteyenler için ideal gözüküyor. NVIDIA GeForce GTX 470′in farklılığı ise 480 yerine 448 paralel işlemci içeriyor olması, ROPs değerinin 48 yerine 40′a indirgenmesi ve grafik işlemci frekansının da 100 MHz azaltılarak 600 MHz seviyesine alınması. Elimize GeForce GTX 470 modeli ulaştığı gibi overclock yaparak ağabey model olan GeForce GTX 480′e ne derece yakınlaşabildiğini ve bunun aradaki fiyat farkına değip değmeyeceğini analiz edebiliriz. GeForce GTX 470′teki 1280 MB bellek, farklı olarak 320 bit veri yolu üzerinden besleniyor.

Her iki model için de paralel işlemci frekansı, grafik işlemcinin tam iki katı. Bellek frekansları ise sırasıyla 3696 MHz ve 3348 MHz. 5 GHz gibi GDDR5 hız değerleri gördüğümüz şu günlerde bellekler kesinlikle çok hızlı çalışmıyor; ancak kartların bir hesaplama cambazı olabilmeleri adına fazlasıyla yeterliler. 40 nm tabanlı olmasına karşın 529 milimetrekareden fazla alan kaplayan GF100 yongasının güç tüketimi ve ısısının yüksek olması şaşırtıcı değil. Ölçümlenen değerlere göre GeForce GTX 480 için TDP değeri 250 Watt.

Üreticilerin ve tüketicilerin giderek artan oranda güç tüketimine dikkat ettiği şu günlerde hayli yüksek bir değer ama yük altında olduğunu unutmayalım.Bekleme durumu içinse 47 Watt ifade ediliyor. Küçük kardeş GeForce GTX 470 içinse güç tüketimi yük altında 215 Watt ve beklemede 33 Watt. Kartın sahip olduğu avantajlar ve hesaplama gücü düşünüldüğünde güç tüketimi konusunu çok da düşünmemek gerekiyor.

Geleceğe şimdiden hazır

DirectX 11 ile gelen Tessellation yeniliği görüntü kalitesini iyileştiriyor ama oyunların çoğu bu özelliği şu anda tam olarak kullanamıyor. Tessellation performansının kıyaslanması için Unigine Heaven 2.0 sentetik test uygulamasını kullandık. NVIDIA GF100′ün Tesellation performansı kesinlikle rakipsiz ama pratikte fark getirmesi için oyunların yoğun biçimde söz konusu teknolojiden faydalanıyor hâle gelmesi lazım. Benzer sözleri zamanında PhysX efektleri için de söylemiştik. NVIDIA’nın PhysX ile oyunlara daha gelişmiş etkileşim getirdiğini birkaç sene öncesinde gördük ama oyunların PhysX desteği vermesi biraz zaman aldı; fakat en sonunda Batman: Arkham Asylum ile PhysX ilgi çekmeye başladı.

Elbette çok daha güçlü olan GF100′ün PhysX performansı hiç olmadığı kadar iyi. Demek istediğimiz oyun geliştiricilerin yeni yapıtlarına yeni nesil NVIDIA grafik kartlarının sahip olduğu teknolojik destekleri eklemeleri gerekiyor ki kartların farkı tam anlamıyla ortaya çıkabilsin. Diğer yandan grafik işlemcinin grafik hesabı dışında kullanılmasını sağlayan GPGPU türü uygulamalarda da sürekli artış var. CPU yerine GPU gücünü kullanan ve hızlanma gösteren programlar (Badaboom gibi video dönüştürücüler vb.) gün geçtikçe çoğalıyor. Buradan çıkan sonuç NVIDIA’nın GeForce GTX 400 model grafik kartlarının geleceğe rakiplerinden çok daha fazla hazır oldukları yönünde.

İzlenimler

Detaylara bakıldığında NVIDIA’nın yeni mimarisinin kesinlikle Radeon HD5000 ailesinden çok daha üstün olduğunu söyleyebiliyoruz. Bildiğiniz üzere Radeon HD5000 ailesi Radeon HD4000 temel alınarak geliştirildi ve gerçek anlamda bir mimari değişikliğini kapsamıyor. Şimdilik Fermi ailesi kapsamına giren kartlarda desteklenen teknolojilerin birçoğu günümüzün oyunları için fazla. Elbette birkaç ay sonra durum böyle olmayacak. Her ne kadar yaptığımız testlerde GeForce GTX 480′in bazı testlerde rakip taraftaki en üst seviye model olan Radeon HD5970 ile yakın sonuçlar elde ettiği ortaya çıksa da, DirectX 11′in tam anlamıyla süslediği oyunlarda Fermi mimarisi mensupları açık ara fark oluşturmayı başaracaktır.

Görünüşe göre piyasada henüz GeForce GTX 480′i göğüsleyebilecek pek oyun yok. Yaptığımız testlere göre GeForce GTX 480′in DirectX 11′e kesinlikle hazır olduğunun sinyallerini alabiliyoruz. Açıkçası şu anda karşımızda bulunan DirectX 11 destekli oyunlar, henüz bu kütüphanenin tüm olanaklarından yararlanamıyorlar. DirectX 11 kullanımı ilerledikçe ve geliştikçe Fermi seçeneklerinin sınıfındaki rakipleriyle aradaki farkı çok daha aşacağı kesin.

Öte yandan Fermi mimarisine biraz önce de bahsettiğimiz gibi sadece bir oyun grafik işlemcisi olarak bakmamak gerekiyor. Mademki tek çekirdek üzerine konuşuyoruz, NVIDIA GeForce GTX 480′in rakibi şu aşamada ATI tarafında Radeon HD5870′e denk geliyor. Şayet NVIDIA tarafından da ilerleyen günlerde çift grafik işlemcili bir çözüm gelirse hem performans, hem de fiyat anlamında Radeon HD5970 ile karşı karşıya konabilir. Diğer yandan piyasada GeForce GTX 470 modelleri de bulunabiliyor ve bu modeller de Radeon HD5850′nin karşısında. Sanıyoruz Radeon HD5830′un karşısında da GeForce GTX 460 konumlanacak. NVIDIA GeForce GTX 460 ile tahminlerimize göre birkaç aya kadar tanışacağız.

Bugün 7 ziyaretçi (86 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol