//-->

HİKAYELER

Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

donanim 3dtv Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

 

Asıl 3D film furyası bundan 50 küsur yıl önceye, daha kesin olmak gerekirse 1952 yılının Aralık ayına dayanıyor. Hepi topu iki yıl süren bu çılgınlık, büyük oranda da teknolojinin sınırları yüzünden sona ermişti.

3D etkisi gerçekçi değildi ve izleyici kafasını azıcık hareket ettirse hayalet görüntüler görüyor, birçok izleyici bu 3D deneyimine bağlı baş dönmesinden yakınıyordu. Ama 3D filmler Imax sinemalarında gösterilmeyi sürdürdü ve bu 3D kısa filmleri görüp de hayran olmayan kalmadı.

Eski moda: Analog video 3D keyfi için yeterli değil

3D filmlerin altında yatan ilke, stereoskopik görüntü oluşturma adlı teknik. Bu, her göz için birbirinden farklı iki resim gösterilmesine dayanıyor. Bu görüntüler doğru sırayla oynatıldığında, beyin iki farklı görüntüyü birleştirerek tek bir üç boyutlu resim elde ediyor. Dahası, özel gözlükler sayesinde her gözün sadece kendi için hazırlanmış kareleri görmesi sağlanıyor.

Sol ve sağ göz için hazırlanmış sahnelerin mükemmel şekilde senkronize edilmesi, gerçekçi bir 3D izlenimi için sart.Bunu tıpkı aynı anda ahenkle oynatılan iki farklı filme benzetebilirsiniz. 1950′lerin analog video sistemlerinde bu mümkün değildi. 3D etkisi kısa sürüyor, seyirciler başağrısı ve mide bulantısı şikayetleriyle salonlardan ayrılıyordu.

Günümüzde ise tüm 3D teknolojisi dijital. Bu da gecikmelerin önüne geçiyor. İlke itibariyle, 3D sinemanın dijital ve analog versiyonları arasındaki benzerlik, dijital filmlerin depolanma şekli dışında benzeşiyor.

Mevcut 3D teknolojileri karşı karşıya

Şu anda piyasada 3D filmlerde kullanılan dört farklı yöntem var. Bunlardan üçü tek projektörle çalışırken, dördüncüsü çift projektör gerektiriyor.

XPAND
donanim xpand Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

 

Eskiden Nuvision diye bilinen teknoloji, bir projektör ve özel gözlükler gerektiriyor. Görüntüler sırayla bir sağ göz bir de sol göz için gösteriliyor ve kızılötesi kontrollü, pille çalışan gözlükler görüntü hangi göz içinse, diğer gözü kapatıyor. Polarizasyon olmadığı için herhangi bir ekran yeterli.

+ Gümüş perde gereksiz

– Pahalı gözlükler

REAL D
donanim reald Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

 

Projektör görüntüleri sırayla gümüş perdeye yansıtıyor. Bu da her göz için gereken ışığı dairesel bir şekilde polarize ediyor. Gözlüklerse sadece uygun ışığın geçmesine izin veriyor.

+ Başınızı hareket ettirseniz de değişmiyor.

- Gümüş perde şart

DOLBY 3D DIGITAL CINEMA
donanim dolby3d Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

 

Dönen bir renk çarkı, her göz için ayrı ayrı gösterilen görüntülerin ışık dalgaboyunu değiştiriyor. Girişim filtresi o göz için planlanan dışında tüm dalgaboylarını filtreliyor.

+ Gümüş perde gerektirmiyor

– Pahalı donanım

POLARİZE ÇİFT PROJEKSİYON
donanim polarize Ev Sinemasının Geleceği: 3D Filmler

 

Her göz için farklı bir projektör aynı görüntünün farklı şekilde polarize edilmiş halini yansıtıyor. Gözlükler her göze sadece o göze ait görüntünün girmesini sağlıyor.

+ Yüksek parlaklık

- Güvenilmez sistem

Rekabet: Dört farklı sistem kıyasıya yarışıyor

Ev eğlencesi elektroniğinin diğer birçok alanında olduğu gibi, üreticiler bir 3D standardı oluşturma aşamasında da tıkanıp kalmış. Bu yüzden, 3D sinemalarda birbirinden farklı dört teknoloji kullanılıyor. Bunlar arasındaki temel fark, görüntülerin sol ve sağ göz için birbirinden farklı olarak gösterilmesinde yatıyor.

XPAND
Teknolojisi tek bir projektör ve aktif açılıp kapanır gözlükler gerektiriyor. Gözler senkronize bir şekilde kapatıldığı için, sol gözün sağ göze ait bir görüntüyü izlemesi engelleniyor. Bu ayrım işlemi, rakiplere büyük fark atıyor çünkü özel bir ekran gerektirmiyor. Ama bu sefer de sinema salonlarının sadece belirli bir süre kullanılabilen, pille çalışan pahalı gözlüklere yatırım yapması gerekiyor.

REAL D ise ışığı polarize ediyor ve bu yüzden gümüş kaplamalı bir ekran gerektiriyor. Sıradan bir beyaz ekran yansıyan ışığı dağıttığı için polarizasyonu engelliyor. Dönen bir Z filtresi ışığı her göz için farklı bir helezoni bir dalga yapısına hapsediyor. Bu durumda pasif gözlükler sadece uygun ışığın her göze ulaşmasını sağlıyor. Real D’de filmin her karesi titreşimi önlemek için üç kez görüntüleniyor. Bu da saniyede 144 kare demek. Bu da hemen her 144 Hz’lik DLP projektörün bir Real D sistemine dönüştürülebileceği anlamına geliyor. Sistemin bir artısı da, dairevi dalga yapısı sayesinde, kullanıcı kafasını hareket ettirse bile 3D etkisinin bozulmaması.

DOLBY 3D DİGİTAL CİNEMA sistemi, kareleri her bir göz için ayrı ayrı gösteriyor. Ama bu kareleri ışığın dalgaboyunu kaydırarak birbirinden ayırıyor. Bu kayma, bir senkronize ışık çarkı sayesinde mümkün oluyor. Gözlükler her göze sadece o göz için belirlenmiş ve ısık çarkı tarafından üretilmiş ışığın girmesine izin veriyor. Gümüş bir ekrana gerek yok, zira bu sistem polarizasyon temelli değil ve renk çarkı kullanımı, ikinci bir projektöre gerek bırakmıyor. Ama teknoloji de, gözlükler de çok pahalı.

ÇİFT PROJEKSİYON Imax sinemalarında kullanılan bu teknoloji, görüntüleri sol ve sağ göz için ayrı ayrı yansıtan iki projektör gerektiriyor. Bu sistemde de polarize ışık kullanılıyor ama bir de doğrusal filtreden yararlanılıyor. Fakat hem gümüş perdeye ihtiyaç var hem de seyirci başını oynatınca 3D etkisi kayboluyor. Çift projeksiyonun en büyük avantajı, dev ekranda bile yeterlik sağlayabilmesi.






Bu sayfa hakkında yorum ekle:
İsmin:
Mesajınız:
Bugün 4 ziyaretçi (82 klik) kişi burdaydı!
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=